Kawa Lavazza – skąd pochodzi? Lavazza to jedna z lepszych łatwo dostępnych kaw w Polsce. Co odpowiada za jej smak i jaka jest jej historia?
Lavazza – skąd wzięła się jej nazwa?
24 kwietnia 1859 roku w wiosce o nazwie Murisengo urodził się człowiek, który miał swoim nazwiskiem ochrzcić kawę, którą pija się dziś na całym świecie. Jego imię brzmiało Luigi, a nazwisko – Lavazza.
Kim był Luigi Lavazza?
1895 roku, w wieku 36 lat, Luigi odkupił niewielki sklepik w kupieckiej dzielnicy Turynu. Aby opowiedzieć dalsze losy sklepiku trzeba mieć na uwadze w jaki sposób była wówczas sprzedawana kawa. Z innych zakątków świata sprowadzone były surowe ziarna, które dopiero na miejscu zamieniały się w proszek, z którego można było zaparzyć pyszny czarny napój.
Sprowadzane ziarna najpierw trzeba było uprażyć, a potem dopiero zmielić. Każda z tych czynności miała niebagatelny wpływ na walory smakowe napoju, jaki uzyskiwano na końcu procesu. Oznacza to także, że każdy sprzedawca miał swoje własne metody prażenia i mielenia, a więc nawet jeśli pierwotnie każdy kupował ziarna z jednego źródła – ostatecznie w każdym sklepie kawa charakteryzowała się innym smakiem.
Historia marki Lavazza
Działało to na korzyść Lavazzy, który sam był smakoszem kawy i zdążył zgromadzić już niemałą wiedzę na temat sposobu uzyskiwania doskonałej w smaku mieszanki.
Rozwój sklepu
Popularność mieszanki sprawiała, że Luigi szybko gromadził fundusze na rozwój swojej marki. W następnych latach tworzył sieć sklepików, w czym pomagali mu jego synowie – Mario, Beppe i Pericle. Dzięki temu kawa wytwarzana przez przedstawicieli tego rodu szybko zyskała dużą popularność i rozpoznawalność w rejonie.
Powstanie marki
Używaną do dziś nazwę Luigi Lavazza SA sieć sklepów przyjęła w 1927. Decyzja ta wynikała z przepisów ograniczających import kawy przez sklepy. Aby móc dalej produkować i sprzedawać swój sztandarowy produkt, Luigi musiał podjąć decyzję, by przemienić sieć z wielobranżowej na poświęconą właśnie kawie.
Dalsze losy marki
W 1936 roku Luigi przepisał swoje rosnące kawowe imperium na własność swoich dzieci, a sam przeszedł na emeryturę. Firma pozostała rodzinną, a tradycja i przepisy na wyśmienitą kawę po dziś dzień są przekazywane z pokolenia na pokolenie.
Lavazza dziś
W obecnych czasach Lavazza to wciąż rozrastające się przedsiębiorstwo. W 2016 roku firma stała się tak duża, że zdołała odkupić dwie marki od innej znanej i ptężnej marki – Jacobs. W 2017 roku Lavazza nabyła 80% udziałów kanadyjskiej marki Kicking Horse Coffee, a w 2019 roku nawiązała współpracę z PepsiCo. Jej owocem jest gotowe do spożycia cappuccino w puszkach.
Zobacz koniecznie:
Skąd pochodzi kawa Lavazza?
Firma obecnie posiada sześć ośrodków produkcji. Trzy z nich mieszczą się na terenie Republiki Włoskiej, a trzy w innych częściach świata.
Pierwszy zakład znajduje się wciąż w mieście, gdzie powstała marka, czyli w Turynie. Drugi zakład produkcyjny na terenie Republiki Włoskiej znajduje się w mieście o nazwie Gattinara. To tam wytwarzane są przede wszystkim produkty w formie kapsułek. We włoskiej Pozzilli produkowana jest natomiast kawa bezkofeinowa. Pozostałe zakłady znajdują się w Brazylii, Indiach oraz Francji. Umożliwiło to firmie eksportowanie kawy do około 90 krajów w różnych zakątkach globu i ma niemały wpływ na zyski marki. Szacuje się, że około 46% produkcji kawy Lavazza to produkcja na eksport.
Marketing Lavazzy
Marketing Lavazzy opiera się dziś wciąż przede wszystkim na wyskoiej jakości produktach o doskonałym smaku, marka nie stroni też jednak od tradycyjnych form reklamy, mającej zapewnić jej rozpoznawalność. Decyzje firmy na tym polu najczęściej dotyczą szeroko pojętego sportu. W 2018 roku Lavazza została oficjalnym sponsorem zespołu piłkarskiego FC Liverpool, a w 2020 oficjalną marką używaną przez zawodników drużyny Juventus FC. Lavazza sponsoruje też zawodników drużyny Williams Racing w wyścigach Formuły 1.
Szkoła i edukacja
Wraz z rozwojem firmy Lavazza przestała być marką jedynie produkującą kawę. W trakcie rozwoju zaczęła także kawę badać, a z czasem i o niej uczyć. 1976 powstał instytut badawczy, którego zadaniem było studiowanie zagadnień związanych z kawą, jej właściwościami oraz smakiem. Z czasem instytut przekształcił się w szkołę i obecnie prowadzi ponad 50 szkół na całym świecie. Ich zadaniem jest umożliwienie ludziom pobierania nauki do zawodów związanych z kawą. Liczba absolwentów programu szkoleniowego każdego roku wynosi około 30 tysięcy.
Etyka marki
Badania związane z kawą od lat prowadzą markę Lavazza ku etycznym sposobom pozyskiwania kawy. W 2002 roku powołana została do istnienia Fundacja Lavazzy. Fundacja ta współpracuje między innymi ze znanym Rainforest Alliance. Jej zadaniem jest dążenie do uzyskania najlepszych możliwych efektów w dziedzinie takich jak ochrona środowiska naturalnego, warunków życia oraz praw pracowniczych w krajach, w których produkowana jest kawa.
Sukcesy marki Lavazza
Wyśmienity smak i wysoka jakość kawy Lavazza przekłada się na liczne sukcesy tej marki. W 2019 roku była siódmą największą marką produkującą kawę, przy czym aż 36% kawy kupowanej na terenie Republiki Włoskiej pochodziło właśnie spod sztandaru Lavazzy.