Jak zakładać opony kierunkowe?

Podczas zakupu opon trzeba się w pewnym momencie zdecydować na rodzaj opony. Poza samym rozmiarem opony oraz jej profilem trzeba się również zastanowić nad rodzajem bieżnika. Na rynku dostępne są trzy rodzaje: symetryczne, kierunkowe oraz asymetryczne. Opony kierunkowe oraz asymetryczne, w przeciwieństwie do symetrycznych, trzeba zakładać w odpowiedni sposób. Czy naprawdę ma to znaczenie w jaki sposób założymy opony? Czym się różnią od siebie te bieżniki? Na potrzeby tego artykułu zajmiemy się dziś oponami kierunkowymi.

Czym są opony z bieżnikiem kierunkowym?

W porównaniu do opon symetrycznych opony z bieżnikiem kierunkowym różnią się przede wszystkim jego kształtem. Warto zwrócić uwagę, że oznaczenia z boku opony z bieżnikiem kierunkowym wskazują kierunek, w którym opona powinna się obracać. Stąd właśnie pochodzi nazwa bieżnika oraz samych opon. Profil bieżnika w oponach kierunkowych przypomina literkę „V” lub w zależności od producenta literę „U”. Ma to swoje niebagatelne znaczenie. Taki układ bieżnika powoduje, że woda jest znacznie szybciej i skuteczniej odprowadzana spod koła, co gwarantuje znacznie lepszą przyczepność, ułatwia zakręty i skraca drogę hamowania. Również w warunkach zimowych opony kierunkowe znacznie lepiej się sprawdzają – dlatego bardzo często opony zimowe są produkowane z bieżnikiem kierunkowym. Kierunkowe opony ponadto świetnie nadają się do samochodów sportowych. Są znakomicie przystosowane do wysokich prędkości. Główne zalety opon kierunkowych to:

  • znacznie lepsza ochrona przez aquaplaningiem (zjawisko, kiedy bieżnik nie jest w stanie odprowadzić wody znajdującej się pod kołem z powodu jej nadmiaru),
  • znacznie lepszy komfort jazdy na mokrych drogach,
  • bardzo dobra przyczepność, również przy jeździe z wysoką prędkością,
  • znacznie lepszy komfort prowadzenia pojazdu w śniegu i błocie.

Czy sposób założenia opony kierunkowej ma znaczenie?

Trzeba pamiętać, że oponę kierunkową zawsze trzeba założyć z zaleceniami producenta. Najczęściej kierunek montażu jest wyraźnie opisany z boku opony. Bardzo często pojawia się napis „ROTATION” wraz strzałką wskazującą właściwy kierunek. Brak zastosowania się do wytycznych nakazanych przez producenta – poza aspektami ekonomicznymi – może spowodować zagrożenie. Kierunkowe opony będą skrajnie źle odprowadzać wodę, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Ponadto następstwem źle założonych opon kierunkowych jest zdecydowanie gorsza trakcja oraz przyczepność.

Pozostają też względy ekonomiczne. Źle założone opony kierunkowe zużywają się błyskawicznie – co spowoduje bardzo szybką konieczność kupienia nowych – a co za tym idzie – wydania pieniędzy. Ponadto szybciej zużywając opony pozostawiamy po sobie zwiększony ślad węglowy.

Przy zakupie opon kierunkowych trzeba być również świadom problemu jaki rodzi się przy zakupie takich właśnie opon. Koło zapasowa zawsze będzie dopasowane do kierunku obrotu w jedną stronę. Co to oznacza? Oznacza to, że koło zapasowe będzie pasowało jedynie na jedną stronę pojazdu…. lewą lub prawą. Potrafi to niestety stworzyć pewne komplikacje gdy będziemy zmuszeni do wymiany koła np. z lewej strony pojazdu, a w bagażniku mamy koło zapasowe pasujące do prawej strony pojazdu.

Opony kierunkowe są stosowane przez coraz więcej osób. Można stwierdzić, że stają się coraz bardziej popularne. Spowodowane jest to prostą, aczkolwiek niezawodną konstrukcją, która jest świetnie przystosowana do odprowadzania wody. Aquaplaning jest to zjawisko, które w naszym klimacie jest spotkane bardzo często, można nawet stwierdzić, że jest powszechne i nikogo nie dziwi. Właściwe ogumienie pozwala zneutralizować niebezpieczeństwo jakie niesie ze sobą klimat z dużą ilością opadów.

Korzystanie z takich opon zwiększa bezpieczeństwo w trakcie jazdy, zwłaszcza po mokrej nawierzchni. Nawet po nawierzchni suchej opony z bieżnikiem kierunkowym radzą sobie zaskakująco dobrze. Sam bieżnik w żaden sposób nie zmniejsza przyczepności oraz komfortu jazdy.

Mają te opony jednak wadę, mianowicie są one stosunkowo głośne podczas jazdy. Aby właściwie wykorzystać opony o bieżniku kierunkowym nie można zapominać o odpowiednim ich montażu. Złe założenie ma duży wpływ na szybsze zużycie opony.

Opony kierunkowe lepsze od opon z bieżnikiem symetrycznym?

Skoro już wiemy czym są opony kierunkowe oraz jak się je zakłada, przyszła pora na wyjaśnienie czym są opony z bieżnikiem symetrycznym. Są to najprostsze i najmniej zaawansowane technicznie opony. Są one najbardziej popularne. Bieżnik ten charakteryzuje się tym, że każda z jego stron jest taka sama. Środkowa linia koła wyznacza dokładną symetrię. Prawa i lewa strona opony są swoim lustrzanym odbiciem. W przeciwieństwie do opon kierunkowych można je zamontować w dowolny sposób, co znacznie ułatwia pracę podczas montażu. Bieżnik ten doskonale sprawdza się w przemieszczaniu się po mieście. Opony symetryczne nie są jednak przystosowane do odprowadzania dużej ilości wody. Gorzej również radzą sobie z odprowadzaniem błota i śniegu niż opony o bieżniku kierunkowym. Ponadto opony symetryczne nie są przystosowane do nadmiernie wysokich prędkości, przez swoją gorszą przyczepność. Droga hamowania również jest wydłużona w porównaniu z oponami kierunkowymi.